Παίζοντας μουσική με το παιδί σας: πώς η μουσική «κερδίζει» το διάβασμα στην παιδική ανάπτυξη.

Το κλειδί για να ξεκλειδώσετε την πιθανή ευφυία και ευτυχία του παιδιού σας μπορεί όντως να κρύβεται στη μουσική αλλά το να ενδώσετε στον εμπορικό «οδοστρωτήρα» που είναι η βιομηχανία κατασκευής ευφυών μωρών μάλλον δεν συμφέρει ούτε το παιδί σας ούτε το πορτοφόλι σας.

Αντί για αυτό προσπαθήστε να κάνετε τραγούδια με τα παιδάκια σας. Μια νέα έρευνα υποστηρίζει ότι η συστηματική ερασιτεχνική δημιουργία μουσικής  με τα πολύ μικρά παιδιά μπορεί να έχει οφέλη μεγαλύτερα και από αυτά που επιφέρει το διάβασμα.

Ωστόσο, υπάρχει ένα ενδιαφέρον και ωραίο στοιχείο στην έρευνα-για καλύτερα αποτελέσματα δημιουργήστε μουσική μαζί με το παιδί σας στο σπίτι σας.

Σε μια ανάλυση δεδομένων που προήλθαν από μια έρευνα που περιλάμβανε πάνω από 3.000 παιδιά, μια ομάδα από το Πανεπιστήμιο του Queensland μελέτησε τις συνδέσεις μεταξύ ανεπίσημης «σπιτικής» μουσικής εκπαίδευσης των παιδιών προσχολικής ηλικίας και των αποτελεσμάτων στη  νοητική, κοινωνική και συναισθηματική  ζωή μεγαλώνοντας.

Η ομάδα βρήκε ότι η ανεπίσημη δημιουργία μουσικής στο σπίτι από την ηλικία των 2 ή 3 ετών μπορεί να οδηγήσει σε βελτιωμένες δεξιότητες ανάγνωσης και γραφής, αριθμητικής, κοινωνικότητας και ρύθμισης της προσοχής και των συναισθημάτων μέχρι την ηλικία των 5 ετών.

Μετρώντας την επίδραση της μουσικής και του διαβάσματος χωριστά και συνδυασμένα, οι ερευνητές κατάφεραν να αναγνωρίσουν οφέλη από την μουσική δραστηριότητα στο σπίτι πέρα και πάνω από το διάβασμα που οι γονείς κάνουν με τα παιδιά, κυρίως  όσον αφορά στην κοινωνική συμπεριφορά, στην ρύθμιση της προσοχής και σε μικρότερο αλλά και πάλι σημαντικό βαθμό στην ικανότητα στα μαθηματικά.

Η  αυστραλιανή μελέτη που έχει τίτλο Being and becoming musical: towards a cultural ecological model of early musical development, έχει ως στόχο να παράσχει έναν τρόπο κατανόησης του τρόπου με τον οποίο οι οικογένειες στην Αυστραλία χρησιμοποιούν τη μουσική στη γονεϊκότητά τους και κάνει συστάσεις για τις πρακτικές της φροντίδας, της μάθησης και της ανάπτυξης στο ξεκίνημα της ζωής.

Η ομάδα βραβεύτηκε με το  Music Trust , ένα βραβείο για την Έρευνα για τα οφέλη της Μουσικής Εκπαίδευσης.

Η μουσική και η σχέση της με την νοητική και κοινωνική ανάπτυξη έχει απασχολήσει εδώ και πολύ καιρό τους γονείς, τους/τις  ερευνητές/ερευνήτριες ακόμα και τους φιλοσόφους.

Η επιστήμη έχει δείξει ότι η επίδραση της μουσικής στον εγκέφαλο είναι ιδιαίτερα ισχυρή και διάφορες μελέτες έχουν αποδείξει την ύπαρξη βελτίωσης του IQ στους μαθητές που κάνουν μαθήματα μουσικής. Τα παιδιά έχουν καλύτερες επιδόσεις στην τάξη αν μελετούν ένα μουσικό όργανο  και οι επιπτώσεις του γήρατος στην νοητική κατάσταση μπορεί και να μετριαστούν μέσω της μουσικής δραστηριότητας καθ’όλη τη διάρκεια της ζωής.

Συνεπώς, γιατί αυτή η μελέτη είναι διαφορετική πέρα από το ότι εστιάζει στην προσχολική ηλικία;

Κυρίως επειδή τα ευρήματά της βασίζονται σε καταστάσεις κατά τις οποίες οι μουσικές δραστηριότητες του παιδιού ήταν μη οργανωμένες και το παιδί τις μοιραζόταν με κάποιον άλλον ,συνήθως έναν γονέα.

Οι απλές και διασκεδαστικές μουσικές δραστηριότητες μπορούν να έχουν τεράστια δύναμη στην ανάπτυξη της ικανότητας για γραφή, ανάγνωση και αριθμητική : προσπαθήστε να πείτε ένα τραγούδι που περιλαμβάνει μέτρημα ή να κάνετε νέους στίχους σε οικείες μελωδίες.

Οι γονείς γράφουν τα  πολύ μικρά παιδιά τους όλο και περισσότερο σε μουσικές τάξεις, γεγονός το οποίο αποτελεί αναμφίβολα  μια θετική εξέλιξη. Το διάβασμα σπάνια γίνεται, όμως, εκτός σπιτιού και η συγκεκριμένη έρευνα προτείνει στους γονείς να αισθάνονται καλά με τον εαυτό τους και να ανακαλύψουν τον/την μουσικό που κρύβουν μέσα τους πριν αναζητήσουν τη μάθηση της μουσικής εκτός σπιτιού.

Το να παίζουμε με τους ήχους και τη μουσική είναι κάτι που είναι έμφυτο σε όλους μας –τα μικρά παιδιά είναι οι καλύτεροι δεξιοτέχνες από αυτή την άποψη–όμως, πολλοί από μας «σιωπούμε» μουσικά καθώς περνάνε τα χρόνια.

Δεν είναι τυχαίο ότι χρησιμοποιούμε τη λέξη «παίζω» για τα μουσικά όργανα. Είναι μια φράση που πολύ εύκολα γίνεται λυπηρά ειρωνική αν τα επίσημα μουσικά μαθήματα γίνονται άκαμπτα και γεμάτα απαγορεύσεις.

Συνεπώς το να επαναφέρουμε μια αίσθηση παιχνιδιού είναι κρίσιμο στη διαδικασία της συν-δημιουργίας μουσικής με το παιδί μας και αυτή η μελέτη προσκαλεί τους γονείς να εστιάσουν στο στοιχείο του παιχνιδιού στη μουσική με τα παιδιά προσχολικής ηλικίας χρησιμοποιώντας οποιοδήποτε εργαλείο ως μουσικό όργανο.

Η ανθρώπινη φωνή είναι ένα πολύ καλό σημείο εκκίνησης και τα συρτάρια της κουζίνας έχουν άφθονα κρουστά όργανα. Οι σφυρίχτρες και τα καμπανάκια θα μπορούσαν να είναι το επόμενο βήμα ακολουθούμενα από ένα παιδικό πιανάκι για τους πιο φιλόδοξους γονείς.

Πολύ πριν να αρχίσουν τα συμβατικά μαθήματα μουσικής, το «τζαμάρισμα» με το μικρό παιδί σας μπορεί να αποτελέσει ένα τεράστιο αναπτυξιακό ατού.

Μπορεί ακόμα και να ανακαλύψετε ότι αυτή η διαδικασία είναι αμφίδρομη–σίγουρα τα παιδιά μπορούν να διδάξουν και αυτά και το παιχνίδι είναι  η ειδικότητά τους. Αφιερώστε, λοιπόν, χρόνο και παίξτε μουσική με το παιδί σας.

Μαζί με τα νέα οφέλη που θα αποκομίσει μωρό σας, θα συνδεθείτε και εσείς με τη μουσική: ένα ουσιαστικό συστατικό μιας χαρούμενης και υγιούς ζωής.

https://theconversation.com/

Φωτογραφία: Playing with Xylophones by Donnie Ray Jones  on Flickr

 

Μοιραστείτε το