Πώς συνδέεται η μελέτη ενός μουσικού οργάνου με καλύτερη εγκεφαλική δραστηριότητα στα παιδιά.

 

Tα παιδιά που παίζουν βιολί ή μελετούν πιάνο μπορεί να μαθαίνουν περισσότερα από ό,τι φανταζόμασταν. Μια ομάδα παιδοψυχιατρικής του τμήματος ιατρικής του πανεπιστημίου του Vermont  βρήκε ότι η μελέτη μουσικής βοηθάει, επίσης, τα παιδιά να εστιάσουν την προσοχή τους, να ελέγξουν τα συναισθήματά τους και να μειώσουν το άγχος τους. Η έρευνά τους δημοσιεύτηκε στο Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry.

Ο James Hudziak, M.D., καθηγητής ψυχιατρικής και διευθυντής του κέντρου για παιδιά, νέους και οικογένειες του Vermont, μαζί με συναδέλφους του, συμπεριλαμβανομένων των : Matthew Albaugh, Ph.D., και Eileen Crehan, μεταπτυχιακής φοιτήτριας και ερευνητικής βοηθού, αποκαλούν την έρευνά τους την «μεγαλύτερη έρευνα που διερευνά τη σύνδεση μεταξύ της μελέτης ενός μουσικού  οργάνου και της ανάπτυξης του εγκεφάλου».

Η έρευνα αυτή συνεχίζει την  συνεργασία του Hudziak για τη φυσιολογική ανάπτυξη του εγκεφάλου με τα εθνικά ινστιτούτα  μαγνητικής τομογραφίας (National Institutes of Health Magnetic Resonance Imaging (MRI) Study of Normal Brain Development ). Χρησιμοποιώντας τη βάση  δεδομένων της, η ομάδα ανέλυσε τις απεικονίσεις εγκεφάλων 232 παιδιών ηλικιών 6 – 18 ετών.

Καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν, ο φλοιός, το εξωτερικό κομμάτι του εγκεφάλου, αλλάζει ως προς το πάχος του. Σε προηγούμενη ανάλυση δεδομένων από μαγνητικές τομογραφίες ο Hudziak και η ομάδα του ανακάλυψαν ότι η λέπτυνση ή πάχυνση του φλοιού σε συγκεκριμένες περιοχές του εγκεφάλου αντανακλά την εμφάνιση άγχους και κατάθλιψης, προβλημάτων προσοχής, επιθετικότητας και προβλημάτων ελέγχου του θυμού ακόμα και σε υγιή παιδιά (παιδιά που δεν έχουν διαγνωστεί με κάποια νοητική διαταραχή). Με αυτή την έρευνα ο Hudziak θέλησε να δει αν μια θετική δραστηριότητα, όπως η μουσική εκπαίδευση, θα μπορούσε να επηρεάσει αυτούς τους δείκτες στον φλοιό.

Η μελέτη υποστηρίζει την βασισμένη στην οικογένεια προσέγγιση του Vermont (The Vermont Family Based Approach), ένα μοντέλο που δημιούργησε ο Hudziak για να  γνωστοποιήσει ότι το σύνολο του περιβάλλοντος ενός νέου ανθρώπου – γονείς, δάσκαλοι, φίλοι, κατοικίδια, εξωσχολικές δραστηριότητες – συμβάλλει στην ψυχική του υγεία. «Η μουσική είναι ένα σημαντικό στοιχείο στο μοντέλο μου» λέει ο Hudziak. 

Οι συγγραφείς βρήκαν τις αποδείξεις που περίμεναν- ότι η μελέτη μουσικής διαφοροποίησε τις περιοχές του εγκεφάλου που ελέγχουν την κινητικότητα, γιατί η δραστηριότητα αυτή απαιτεί έλεγχο και συντονισμό κινήσεων. Ακόμα πιο σημαντικές για τον Hudziak ήταν οι αλλαγές στις περιοχές ελέγχου συμπεριφοράς του εγκεφάλου. «Για παράδειγμα, η μουσική εξάσκηση επηρέασε το πάχος στο μέρος του φλοιού που συνδέεται με την εκτελεστική λειτουργία, δηλαδή την ενεργό μνήμη, τον έλεγχο της προσοχής καθώς και τον προγραμματισμό για το μέλλον» λένε οι συγγραφείς.

Το μουσικό υπόβαθρο ενός παιδιού, επίσης, φαίνεται να συνδέεται με το πάχος του φλοιού σε «περιοχές του εγκεφάλου που παίζουν έναν κρίσιμο ρόλο στον ανασταλτικό έλεγχο καθώς και σε πλευρές της επεξεργασίας του συναισθήματος.» Τα ευρήματα ενισχύουν την υπόθεση του Hudziak ότι «ένα βιολί θα μπορούσε να βοηθήσει ακόμα περισσότερο ένα παιδί να καταπολεμήσει ψυχικές διαταραχές από ό,τι ένα μπουκάλι χάπια». «Ποτέ δεν προσπαθούμε να χρησιμοποιήσουμε κάτι θετικό ως θεραπεία» λέει.

Μια τέτοιου είδους προσέγγιση είναι αρκετά δύσκολο να επιτευχθεί. Σύμφωνα με τους συγγραφείς της μελέτης, έρευνα του υπουργείου παιδείας των Η.Π.Α έχει δείξει ότι οι μαθητές του γυμνασίου κάνουν σπάνια εξωσχολικές δραστηριότητες, όπως μαθήματα τέχνης ή μουσικής.

«Τέτοιες στατιστικές, υπονομεύουν τη ζωτική σημασία της ανεύρεσης καινοτόμων τρόπων ώστε η μουσική εκπαίδευση να γίνει ευρέως προσιτή στους νέους, ξεκινώντας από την παιδική ηλικία».

Πηγές :
http://www.sciencedaily.com/
 Univeristy of Vermont press release
 Abstract for “Cortical Thickness Maturation and Duration of Music Training: Health-Promoting Activities Shape Brain Development” by James J. Hudziak, Matthew D. Albaugh, Simon Ducharme, Sherif Karama, Margaret Spottswood, Eileen Crehan, Alan C. Evans, and Kelly N. Botteron in Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry.. Published online September 3 2014 doi:10.1016/j.jaac.2014.06.015
Φωτογραφία : manon-au-piano-cropped-by-André-Mouraux-on-Flickr

Μοιραστείτε το