Η γυμναστική και το παιχνίδι βοηθάνε τα παιδιά να μένουν συγκεντρωμένα κατά τη διάρκεια των μαθημάτων

Αποδεικνύεται πλέον ότι  η μείωση  των διαλειμμάτων και των ωρών γυμναστικής προκειμένου να δημιουργηθεί χρόνος για περισσότερα τεστ είναι ακριβώς το αντίθετο από αυτό που θα βοηθούσε τα παιδιά στο σχολείο.

Οι μαθητές του δημοτικού σχολείου που ασκούνταν για μια ώρα  σε ένα πρόγραμμα μετά το ωράριο  του σχολείου είχαν καλύτερη εγκεφαλική λειτουργία και ήταν πιο συγκεντρωμένοι σε σχέση με τους μαθητές που δεν ασκούνταν αρκετά, σύμφωνα με μία νέα μελέτη  που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Pediatrics.

Στην έρευνα που κράτησε 9 μήνες ερευνητές του πανεπιστημίου του Illinois (University of Illinois at Urbana-Champaign) επέλεξαν τυχαία 221 μαθητές και μαθήτριες 7-9 ετών για να παρακολουθήσουν ένα δομημένο πρόγραμμα γυμναστικής μετά το σχολείο ή να μπουν σε λίστα αναμονής για το πρόγραμμα.

Όλα τα παιδιά εξετάστηκαν πριν και μετά τη μελέτη σε μια σειρά από γνωστικές εργασίες  και εργασίες εκτελεστικής λειτουργίας όπως είναι  η μνήμη, η ταυτόχρονη εκτέλεση πολλών εργασιών (multitasking)  και η ικανότητα  να μην αποσπάται η προσοχή τους κατά τη διάρκεια μιας συγκεκριμένης εργασίας. Τα παιδιά πέρασαν επίσης και από γυμναστική αξιολόγηση.

Τα παιδιά που επιλέχθηκαν για το πρόγραμμα μετά το σχολείο, το οποίο διαρκούσε δύο ώρες, περνούσαν τη μία ώρα κάνοντας ήπιες  έως έντονες δραστηριότητες, (π.χ παίζοντας ποδόσφαιρο ή κάνοντας τρίπλες ανάμεσα σε εμπόδια) ενώ, ταυτόχρονα, φορούσαν καρδιοσυχνόμετρα και βηματομετρητές. Έκαναν διαλείμματα ανάμεσα στη γυμναστική για να ξεκουράζονται κι έτρωγαν κάποιο υγιεινό σνακ.

«Ενώ έχουν υπάρξει αρκετές μελέτες σε σχέση με τις καταστροφικές συνέπειες της έλλειψης άσκησης στους ενήλικες, λίγα είναι γνωστά για το πώς επηρεάζει τα παιδιά» έγραψαν οι συγγραφείς της μελέτης. Αυτό είναι ανησυχητικό γιατί : » η παιδική ηλικία  χαρακτηρίζεται από δραματικές αλλαγές στη δομή, τη λειτουργία και τις συνάψεις του εγκεφάλου». Συνεπώς, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε αν η φυσική δραστηριότητα είναι τόσο καλή για τους εγκεφάλους των παιδιών όσο είναι για τα σώματά τους.

H έρευνα βρήκε σημαντικές διαφορές μεταξύ των δύο ομάδων.

«Τα παιδιά στην ομάδα που  γυμναζόταν βελτιώθηκαν δύο φορές  σε σχέση με τα παιδιά στη λίστα αναμονής  ως προς την ακρίβειά τους στα γνωστικά τεστ» είπε ο επικεφαλής της έρευνας  Charles Hillman, σε μια συνέντευξη που δημοσιεύτηκε από το πανεπιστήμιό του. «Και βρήκαμε  εκτεταμένες αλλαγές στη λειτουργία του εγκεφάλου που σχετίζονται  με την κατανομή της προσοχής κατά τη διάρκεια γνωστικών εργασιών και την ταχύτητα γνωστικής επεξεργασίας».

Αυτές οι αλλαγές απεικονίζονται στις εικόνες που ακολουθούν, οι οποίες παρουσιάζουν την ηλεκτρική δραστηριότητα του εγκεφάλου στην αρχή και στο τέλος της έρευνας. Η αυξημένη εγκεφαλική δραστηριότητα φανερώνει «μεγαλύτερο εκτελεστικό έλεγχο» στην ομάδα γυμναστικής, εξήγησε ο Hillman.

Brain Scans and Exercise.png

Όπως ήταν αναμενόμενο, τα παιδιά που συμμετείχαν στο πρόγραμμα γυμναστικής βελτιώθηκαν και ως προς τη φυσική τους κατάσταση. Όμως, υπήρξε και ένα αναπάντεχο αποτέλεσμα, μειώθηκαν οι μέρες απουσίας τους.

Ο Hillman  και οι συνεργάτες του εύχονται ότι η έρευνά τους θα πυροδοτήσει το ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο ζήτημα και ότι θα υπάρξουν και άλλες έρευνες για να ενημερωθεί ο κόσμος.

«Δεδομένου ότι η επιτυχία στη γλώσσα και στα μαθηματικά συνδέεται με τον αποτελεσματικό εκτελεστικό έλεγχο» γράφουν, «τα ευρήματά μας έχουν μεγάλη σχέση με τη δημόσια υγεία, το εκπαιδευτικό περιβάλλον και το ευρύτερο πλαίσιο της μάθησης».


Από την : Kathryn Baron

Πηγή :http://blogs.edweek.org

Φωτογραφία :Kids-Hanging-Upside-Down-Jungle-Gym-by-Steven-Depolo-on-Flickr

Μοιραστείτε το