Ενθάρρυνση αντί για επιβράβευση

Ποια είναι η διαφορά ανάμεσα στην επιβράβευση και την ενθάρρυνση;

Γνωρίζατε ότι η συνεχής επιβράβευση μπορεί να υπονομεύσει την αυτοπεποίθηση ενός παιδιού;

Η επιβράβευση ακούγεται κάπως έτσι :

  •  Καλό κορίτσι!
  • Είσαι τόσο έξυπνη -έξυπνος !
  • Είσαι τόσο χαριτωμένο κοριτσάκι !
  • Είσαι όμορφος και δυνατός
  • Είσαι καταπληκτικός αθλητής !
  • Είσαι πάρα πολύ καλή στα μαθηματικά !

Σας ακούγεται ωραίο, έτσι δεν είναι ; Οικείο, μάλιστα,αφού επιβραβεύετε όλη την ώρα το παιδί σας .

 Ας ξανασκεφτούμε πώς και πότε να επιβραβεύουμε τα παιδιά μας .

Αναλογιστείτε αυτό, η επιβράβευση αυτού του είδους μπορεί να υποκαταστήσει αυτό που τα παιδιά μας έχουν περισσότερο ανάγκη .

Καθώς προσφέρουμε αυτό που μοιάζει με επιβράβευση στα παιδιά μας, με τον προαναφερθέντα τρόπο, υπονομεύουμε την ικανότητά τους  να κινητοποιηθούν παρακινούμενα από τον εαυτό τους, από τις εγγενείς δυνάμεις και ικανότητές τους και να κυνηγήσουν ο,τι θέλουν στη ζωή τους. Υπονομεύουμε την ανάπτυξή τους ως δυνατών αυτεξούσιων προσωπικοτήτων.

Όταν λέμε σε ένα παιδί «μπράβο»επειδή ντύνεται με προθυμία το πρωί τι σημαίνει όταν ντύνεται με δυσκολία την άλλη μέρα; Ότι δεν του αξίζει μπράβο; Αυτό ακούει το παιδί και δεν το βοηθάει καθόλου να αποφασίσει μόνο του ότι θέλει να ντυθεί το πρωί.

Όταν λέμε σε ένα παιδί «είσαι τόσο έξυπνη-ος» όταν φέρνει σπίτι ένα διαγώνισμα στο οποίο πήρε «άριστα», πώς νιώθει όταν έρχεται σπίτι με ένα άλλο διαγώνισμα στο οποίο πήρε απλώς «καλά» ; Ή όταν δυσκολεύεται να κάνει τα μαθήματά του; Αν του έχουμε πει ότι είναι τόσο έξυπνο, το πιο πιθανό είναι ότι θα αισθάνεται αποτυχημένο όταν δεν τα καταφέρνει -«Υποτίθεται ότι είμαι πολύ έξυπνος. Γιατί δεν μπορώ να το κάνω αυτό ;»

Αν λέμε στην κόρη μας πόσο όμορφη είναι με το κόκκινο φουστάνι της, τι παρουσιάζουμε ως σημαντικό; Το πώς είναι η εμφάνισή της; Πώς θα μπορούσε αυτό να την επηρεάσει με το πέρασμα των χρόνων ,στην εφηβεία της αν η εμφάνισή της αποτελεί αντικείμενο επιβράβευσης από εμάς;

Ενθάρρυνση: Αυτό που τα παιδιά χρειάζονται για να γίνουν ικανά και σίγουρα για τον εαυτό τους.

Τι μπορούμε να κάνουμε για να ενθαρρύνουμε τα παιδιά μας χωρίς να χρησιμοποιούμε αξιολογικές κρίσεις ;

Το να περιγράφουμε αυτό που βλέπουμε είναι πιο αποτελεσματικό και βοηθητικό από ότι το να επιβραβεύουμε. Εδώ παρουσιάζουμε μερικές προτάσεις:

  • «Επέλεξες αυτό το κόκκινο φουστάνι! Και κούμπωσες όλα αυτά τα κουμπιά μόνη σου .Αυτό χρειάστηκε προσπάθεια.»
  • «Αα!Χρειάστηκε μεγάλη προσπάθεια και συγκέντρωση  για να πάρεις «Άριστα»στην εργασία σου .Είμαι σίγουρη-ος ότι αισθάνεσαι τέλεια που ο κόπος σου ανταμείφθηκε.»
  • «Κοίτα πόσο δυνατά μπορούν να γίνουν τα μπράτσα σου! Και τι προσπάθεια έκανες για να κουβαλήσεις την τσάντα μέχρι πάνω στο σπίτι! Σε ευχαριστώ για τη βοήθεια .»
  • «Τα μαθηματικά είναι δύσκολα κάποιες φορές. Κοίτα πόσα προβλήματα κατάφερες να λύσεις. Αφιέρωσες πολύ χρόνο σε αυτό»
  • «Η φίλη σου είναι χαρούμενη που μοιράστηκες τα παιχνίδια σου μαζί της. Αυτό  που έκανες είναι πολύ ευγενικό»

Σε τι διαφέρει η ενθάρρυνση από την επιβράβευση?

Τώρα εστιάζετε στις ικανότητες, τις δεξιότητες, τις δυνάμεις τους-στοιχεία που θέλετε να ενισχύσετε καθώς βοηθάνε τα παιδιά να γίνουν πιο σίγουρα, πιο ικανά, πιο αποφασισμένα να ρισκάρουν, να μάθουν από τα λάθη, να ξεπεράσουν τις δυσκολίες. Το να γνωρίζει ένα παιδί ότι μπορεί να χρησιμοποιήσει το μυαλό του το βοηθάει να προσπαθήσει να επιλύσει ένα δύσκολο πρόβλημα στα μαθήματά του. Το να ακούει “είσαι τόσο έξυπνος-η” μπορεί να κάνει το παιδί να νιώθει ανήμπορο ή ανίκανο όταν τελικά δεν τα πάει καλά σε ένα τεστ ή δεν τα καταφέρνει σε ένα πρόβλημα. Το να χρησιμοποιεί ο γονιός τη φράση «μπορείς να γίνεις»αντί για τη φράση «είσαι…’δίνει τη δυνατότητα στο παιδί να γίνει κάτι άλλο. Το ενισχύει.

Από την επιβράβευση στην ενθάρρυνση

Σταματήστε σήμερα για λίγο καθώς το παιδί σας σας δείχνει τη δουλειά που έχει κάνει. Περιγράψτε αυτό που βλέπετε συμπεριλαμβανομένων και των συναισθημάτων του παιδιού. Παρατηρήστε τα χρώματα που επέλεξε στη ζωγραφιά του και τις λεπτομέρειες και πείτε το. Xρησιμοποιήστε τις δυσκολίες προκειμένου να συζητήσετε τα συναισθήματά του αντί να το επιβραβεύσετε για κάτι προκειμένου να αισθανθεί καλύτερα. Χρησιμοποιήστε τις δυσκολίες προκειμένου να αναγνωρίσετε τις δυνάμεις στις οποίες το παιδί προσπαθεί να βασιστεί για να τα καταφέρει.»Αυτό το παζλ είναι πολύ δύσκολο. Σε εκνευρίζει! Βλέπω ότι προσπαθείς σκληρά για να το φτιάξεις».

Το να μεγαλώνουμε παιδιά που κινητοποιούνται από τον ίδιο τους τον εαυτό, νιώθουν δυνατά και αισθάνονται ότι τα αποδέχονται είναι το κλειδί για να ζήσουν καλά τη ζωή τους συνολικά.

Κάνει τη δουλειά σας ως γονέα ευκολότερη καθώς το παιδί σας μπορεί να αντεπεξέλθει στις δυσκολίες με μεγαλύτερη ευχέρεια, μπορεί να βασιστεί στον εαυτό του για την επίλυση κάποιου προβλήματος, μπορεί να κάνει πιο υγιείς επιλογές στις φιλίες του και νιώθει πραγματικά ικανό και άξιο.

Δώστε μια ευκαιρία σε αυτήν την προσέγγιση και να είστε σίγουροι ότι θα βοηθήσει το παιδί σας αλλά και εσάς τους ίδιους και τις σχέσεις σας .


Πηγή : http://www.positiveparentingconnection.net

2014 Alice Hanscam , website , facebook page ,denaliparentcoaching@gmail.com
Φωτογραφία: luke-contemplates-his-art-by-meesh-on-Flickr

Μοιραστείτε το