Η επιλογή τρόπου ομιλίας της μητέρας έχει ισχυρή επίδραση στις κοινωνικές δεξιότητες του παιδιού.

Ψυχολόγοι στο πανεπιστήμιου του York αποκάλυψαν νέα στοιχεία που παρουσιάζουν τον τρόπο με τον οποίο η γλώσσα που χρησιμοποιούν οι γονείς για να μιλήσουν στα μωρά τους τα βοηθάει να κατανοήσουν τις σκέψεις των άλλων όταν μεγαλώσουν.

Θέλοντας να μελετήσει τις επιπτώσεις της μητρικής ενσυνείδησης (της δυνατότητας της  μητέρας να είναι συντονισμένη με τις σκέψεις και τα συναισθήματα του παιδιού της) η βασική συγγραφέας της μελέτης, Dr Elizabeth Kirk  παρακολούθησε 40 μητέρες και τα μωρά τους όταν αυτά ήταν σε ηλικία 10, 12, 16 και 20 μηνών.

Κρατώντας αρχείο τη γλώσσας που χρησιμοποιούσε η μητέρα καθώς έπαιζε με το παιδί της για 10 λεπτά, οι ψυχολόγοι κατέγραφαν κάθε σχόλιο που έκανε η μητέρα  σχετικά με την νοητική ή συναισθηματική  κατάσταση του παιδιού της, τα συμπεράσματα  που έβγαζε για τις διαδικασίες σκέψης του παιδιού της λόγω της συμπεριφοράς του (για παράδειγμα, αν ένα μωρό είχε δυσκολία να ανοίξει την πόρτα ενός παιχνιδιού αυτοκινήτου, μπορεί να  το ονόμαζε «απογοητευμένο»).

Η παιδική Θεωρία του Νου ή η κοινωνικο-γνωστική ικανότητα εκτιμήθηκε ξαναβλέποντας 15 ζευγάρια μητέρας – παιδιού όταν τα παιδιά έφτασαν την ηλικία των 5-6 ετών. Με τη χρήση  της μεθόδου των «παράξενων ιστοριών» καταγράφηκε ο βαθμός με τον οποίον το παιδί μπορούσε να συνδεθεί με τους άλλους και να κατανοήσει τις σκέψεις τους.

Η μέθοδος των παράξενων ιστοριών περιλαμβάνει την ανάγνωση μιας φανταστικής ιστορίας στο παιδί η οποία προβάλλει ένα από τα 12 κοινωνικά σενάρια: (αντιφατικά συναισθήματα,ψέματα, λευκά ψέματα, πειθώ,προσποίηση, αστείο, λήθη, παρεξήγηση, διπλή μπλόφα, σχήμα λόγου, φαινόμενα που απατούν, σαρκασμό) .

Μετά, στα παιδιά τίθεται μια ερώτηση κατανόησης που ακολουθείται από ένα τεστ για να φανεί αν κατάλαβαν τον νοητικό χειρισμό που κρυβόταν μέσα στην ιστορία. Τα αποτελέσματα φανέρωσαν μια ισχυρή θετική συσχέτιση μεταξύ των ενσυνείδητων μητρικών σχολίων στην ηλικία των 10, 12, και 20 μηνών και στη βαθμολογία ενός παιδιού στην κατανόηση των παράξενων ιστοριών.

Συνεπώς, η ικανότητα των παιδιών να κατανοήσουν τις σκέψεις άλλων ανθρώπων όταν ήταν 5 ετών συνδεόταν με το πόσο ενσυνείδητες και με ενσυναίσθηση ήταν οι μητέρες τους όταν ήταν παιδιά.

Η Dr Kirk, λέκτορας του τμήματος ψυχολογίας του πανεπιστημίου του York είπε : «Τα ευρήματα αυτά δείχνουν  το πώς η ικανότητα μιας μητέρας να συντονιστεί με τα συναισθήματα και τις σκέψεις του μωρού της βοηθάει το παιδί να μάθει να φέρεται με ενσυναίσθηση και να κατανοεί νοητικά και συναισθηματικά τους άλλους ανθρώπους».

Αυτό έχει σημαντικές επιπτώσεις στην κοινωνική ανάπτυξη του παιδιού και το εξοπλίζει με τα κατάλληλα εργαλεία ώστε να αντιλαμβάνεται τι μπορεί να νιώθουν ή να σκέφτονται οι άλλοι.

«Αυτά τα αποτελέσματα είναι πολύ σημαντικά καθώς αποδεικνύουν τον κρίσιμο ρόλο της λεκτικής αλληλεπίδρασης και της συζήτησης ανάμεσα στις μητέρες και στα παιδιά τους στη βρεφική ηλικία».

Η έρευνα διενεργήθηκε από τους : Dr Elizabeth Kirk, University of York, και Lisa Wheatley, Karen Pine, Neil Howlett, Joerg Schulz and Ben Fletcher  από το πανεπιστήμιο του Hertfordshire.

 

Πηγή : http://neurosciencenews.com/

Πηγή για τη συγγραφή του άρθρου : Saskia Angenent – University of York

Original Research: Abstract for “A longitudinal investigation of the relationship between maternal mind-mindedness and theory of mind” by Elizabeth Kirk, Karen Pine, Lisa Wheatley, Neil Howlett, Joerg Schulz and Ben C. Fletcher in British Journal of Developmental Psychology. Published online July 27 2015 doi:10.1111/bjdp.12104

Φωτογραφία : At dacha by Oleg Sidorenko on Flickr

 

Μοιραστείτε το