αυτισμός

Αισθητηριακή λειτουργικότητα και αυτισμός

Μελέτη αποκαλύπτει ότι οι αισθήσεις της όρασης και της ακοής είναι διαχωρισμένες σε παιδιά με αυτισμό.

 

Όπως όταν παρακολουθούμε μια ξενόγλωσση ταινία ασυγχρόνιστα μεταγλωττισμένη, έτσι και τα παιδιά με διαταραχές του φάσματος του αυτισμού αντιμετωπίζουν δυσκολία  στην ενσωμάτωση ταυτόχρονων ακουστικών και οπτικών ερεθισμάτων  σύμφωνα με μια έρευνα του πανεπιστημίου του Vanderbilt που δημοσιεύτηκε στην Journal of Neuroscience.

Η έρευνα, καθοδηγούμενη από τον Mark Wallace, Ph.D.,διευθυντή του ινστιτούτου για τον εγκέφαλο του πανεπιστημίου του Vanderbilt  είναι η πρώτη έρευνα που παρουσιάζει τη σύνδεση και ισχυρίζεται ότι ανεπάρκειες στα θεμέλια της γλώσσας και της επικοινωνίας δύνανται να παρεμποδίσουν  ουσιαστικά τις κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες στα παιδιά με αυτισμό.

«Παρατηρείται τεράστια προσπάθεια και ενέργεια όσον αφορά στη θεραπεία των παιδιών με αυτισμό, αλλά, σχεδόν καμία από  τις θεραπείες δε βασίζεται σε ισχυρές εμπειρικές ενδείξεις που συνδέονται με τις αισθητηριακές λειτουργίες.» λέει ο Wallace. «Αν διορθώσουμε αυτή την ανεπάρκεια στην πρώιμη αισθητηριακή λειτουργικότητα ίσως δούμε οφέλη στη γλώσσα,στην επικοινωνία και στις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις»

«Και τα αποτελέσματα θα μπορούσαν να έχουν μεγαλύτερο εύρος εφαρμογών καθώς η αισθητηριακή λειτουργικότητα διαφοροποιείται επίσης και σε αναπτυξιακές διαταραχές,όπως η δυσλεξία ή ακόμα και η σχιζοφρένεια» λέει ο Wallace.

Στην έρευνα, οι επιστήμονες του Vanderbilt  συνέκριναν 32 παιδιά με φυσιολογική ανάπτυξη ηλικίας 6-18 ετών με 32 παιδιά υψηλής λειτουργικότητας με αυτισμό. Οι δύο ομάδες παιδιών ήταν ισοδύναμες  σχεδόν σε κάθε πιθανό τομέα συμπεριλαμβανομένου και του ΙQ.

Οι συμμετέχοντες στην έρευνα ασχολήθηκαν με μια ευρεία γκάμα εργασιών κυρίως στον ηλεκτρονικό υπολογιστή. Οι ερευνητές  χρησιμοποίησαν διαφορετικά είδη οπτικοακουστικών ερεθισμάτων, όπως λάμψεις και απλούς ήχους (beeps), πιο σύνθετα περιβαλλοντικά ερεθίσματα όπως ένα σφυρί που χτυπάει ένα καρφί και ερεθίσματα ομιλίας και ζήτησαν από τους συμμετέχοντες να τους πουν αν τα οπτικά και τα ακουστικά ερεθίσματα συνέβησαν ταυτόχρονα.

Η έρευνα βρήκε ότι στα παιδιά με αυτισμό παρατηρείται μια μεγέθυνση σε αυτό που είναι γνωστό ως  temporal binding window (TBW), που σημαίνει ότι ο εγκέφαλος δυσκολεύεται να συνδέσει οπτικά και ακουστικά δεδομένα που συμβαίνουν κατά τη διάρκεια μιας συγκεκριμένης χρονικής περιόδου.

«Τα παιδιά με αυτισμό παρουσιάζουν δυσκολία στην επεξεργασία ταυτόχρονων ερεθισμάτων από ακουστικά και οπτικά κανάλια. Αυτό σημαίνει ότι έχουν πρόβλημα στην ενσωμάτωση ταυτόχρονων πληροφοριών από τα μάτια και τα αυτιά τους’» λέει ο άλλος συγγραφέας της μελέτης,  Stephen Camarata, Ph.D.. «Είναι σα να βλέπουν μια ξένη ταινία με ασυγχρόνιστη μεταγλώττιση, τα ακουστικά και τα οπτικά ερεθίσματα δεν ενώνονται στο μυαλό τους.»

Ένα δεύτερο μέρος της έρευνας έφτασε στο συμπέρασμα ότι τα παιδιά με αυτισμό παρουσίασαν επίσης αδυναμία στη σύνδεση οπτικοακουστικών ερεθισμάτων ομιλίας.

«Μία συνήθης εικόνα παιδιών με αυτισμό είναι ότι έχουν τα χέρια τους στα αυτιά τους,»λέει ο Wallace.

«Πιστεύουμε ότι μια αιτία για αυτό είναι ότι προσπαθούν να εξισορροπήσουν τις αλλαγές στην αισθητηριακή λειτουργία επικεντρωνόμενα σε μια αίσθηση τη φορά. Αυτή είναι, πιθανώς, μια στρατηγική προκειμένου να ελαχιστοποιήσουν τη σύγχυση ανάμεσα στις αισθήσεις.»

Ο Wallace επεσήμανε ότι το πιο πρόσφατο διαγνωστικό και στατιστικό εγχειρίδιο των νοητικών διαταραχών ( Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition, (DSM-5)), το οποίο χρησιμεύει ως παγκόσμιος οδηγός  ψυχιατρικής διάγνωσης  αναγνωρίζει πλέον την αισθητηριακή επεξεργασία ως κεντρικό έλλειμμα στον αυτισμό.

Από την Jennifer Hughes
 Πηγή: http://www.thesensoryspectrum.com/
Vanderbilt University
Φωτογραφία :Post-tantrum-by-Lance-Neilson-on-Flickr
 

Μοιραστείτε το