Το άγχος των γονιών για τα μαθηματικά μπορεί να υπονομεύσει τις μαθηματικές επιδόσεις των παιδιών τους.

Αν η σκέψη ενός τεστ μαθηματικών έχει ως αποτέλεσμα να σας λούζει κρύος ιδρώτας, η μαμά ή ο μπαμπάς ίσως φταίνε εν μέρει, σύμφωνα με μία νέα έρευνα από το πανεπιστήμιο του Σικάγο.

Μια ομάδα ερευνητών υπό τις ψυχολόγους Sian Beilock και Susan Levine ανακάλυψε ότι τα παιδιά γονιών που είχαν άγχος για τα μαθηματικά έμαθαν λιγότερα μαθηματικά κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς και ήταν πιο πιθανό να αποκτήσουν και εκείνα το ίδιο άγχος – αλλά μόνο αν αυτοί οι γονείς βοηθούσαν συστηματικά τα παιδιά τους στα μαθηματικά στο σπίτι.

Προηγούμενες έρευνες από αυτή την ομάδα είχαν αποδείξει ότι όταν οι δάσκαλοι και οι δασκάλες έχουν άγχος για τα μαθηματικά τα παιδιά της τάξης μαθαίνουν λιγότερα μαθηματικά κατά τη σχολική χρονιά. Η πρόσφατη έρευνα είναι η πρώτη που αποδεικνύει τη σύνδεση μεταξύ γονεϊκού και παιδικού άγχους λόγω των μαθηματικών. Αυτά τα ευρήματα υποδεικνύουν ότι η στάση των γονέων απέναντι στα μαθηματικά  μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στις μαθηματικές επιδόσεις των παιδιών.

«Συχνά δεν σκεπτόμαστε πόσο σημαντική είναι η συμπεριφορά των γονιών στον καθορισμό των ακαδημαϊκών επιδόσεων των παιδιών τους. Αλλά, η εργασία μας αποδεικνύει ότι αν ένας γονέας τριγυρνάει λέγοντας «Ωχ δε μου αρέσουν τα μαθηματικά» ή “»όλα αυτά μου δημιουργούν εκνευρισμό» τα παιδιά  καταλαβαίνουν το μήνυμα και επηρεάζεται η επιτυχία τους εξήγησε η Beilock, καθηγήτρια ψυχολογίας.

«Οι γονείς με άγχος μαθηματικών είναι λιγότερο αποτελεσματικοί στο να εξηγήσουν  μαθηματικές έννοιες στα παιδιά και δεν αντιδρούν καλά όταν το παιδί κάνει λάθος ή λύνει το πρόβλημα με έναν απρόσμενο τρόπο» προσέθεσε η Levine, καθηγήτρια ψυχολογίας.

Τετρακόσιοι τριάντα οκτώ μαθητές πρώτης και δευτέρας και οι γονείς τους συμμετείχαν στην έρευνα. Τα παιδιά αξιολογήθηκαν στις μαθηματικές επιδόσεις και στο μαθηματικό άγχος στην αρχή και το τέλος της σχολικής χρονιάς. Ως έλεγχο, η ομάδα αξιολόγησε επίσης τις επιδόσεις στην ανάγνωση οι οποίες δε σχετίζονται με το άγχος των γονιών για τα μαθηματικά.

Οι γονείς συμπλήρωσαν ένα ερωτηματολόγιο για την νευρικότητα και το άγχος τους ως προς τα μαθηματικά και για το πόσο συχνά βοηθούσαν τα παιδιά τους στο διάβασμα μαθηματικών σπίτι.

Οι ερευνήτριες πιστεύουν ότι η σύνδεση μεταξύ άγχους γονιών για τα μαθηματικά και μαθηματικών επιδόσεων των παιδιών είναι περισσότερο αποτέλεσμα στάσης απέναντι στα μαθηματικά παρά γενετικό ζήτημα.

«Παρά το ότι υπάρχει πιθανότητα να υπάρχει μια κληρονομική προδιάθεση για την εκδήλωση άγχους ως προς τα μαθηματικά, το γεγονός ότι το άγχος των γονιών για τα μαθηματικά επηρεάζει αρνητικά τα παιδιά μόνο όταν οι γονείς τους τα βοηθάνε με το διάβασμα των μαθηματικών υποδεικνύει ότι είναι απαραίτητο να υπάρξουν παρεμβάσεις που  θα εστιάζουν και στη μείωση του άγχους των γονιών και στην  ενίσχυση των δεξιοτήτων τους στη βοήθεια για το διάβασμα.»

«Δεν μπορούμε απλά να πούμε στους γονείς -ειδικά σε αυτούς που αντιμετωπίζουν με άγχος τα μαθηματικά- να εμπλέκονται. Πρέπει να αναπτύξουμε τα εργαλεία που θα διδάξουν στους γονείς πώς να βοηθήσουν τα παιδιά τους αποτελεσματικά στα μαθηματικά.» λέει η Erin Maloney, μέλος της έρευνας, μεταδιδακτορική φοιτήτρια- ερευνήτρια ψυχολογίας στο πανεπιστήμιο του Σικάγο.

Αυτά τα εργαλεία θα μπορούσαν να συμπεριλάβουν βιβλία μαθηματικών, παραδοσιακά παιχνίδια  ή παιχνίδια στον υπολογιστή ή εφαρμογές διαδικτυακές οι  οποίες «επιτρέπουν στους γονείς να αλληλεπιδρούν με τα παιδιά τους σε σχέση με τα μαθηματικά με θετικούς τρόπους» έγραψαν οι ερευνήτριες και οι ερευνητές.

Πηγή :

http://www.sciencedaily.com/

University of Chicago.

Journal ReferenceE. A. Maloney, G. Ramirez, E. A. Gunderson, S. C. Levine, S. L. Beilock.Intergenerational Effects of Parents’ Math Anxiety on Children’s Math Achievement and Anxiety. Psychological Science, 2015; DOI:10.1177/0956797615592630

Φωτογραφία : Studying math by Steven S. on Flickr

Μοιραστείτε το